Warszawska Kolej Dojazdowa WKD

Gminę Michałowice przecina od strony północnej linia kolejowa WKD, prowadząca jedynie trakcję pasażerską i stanowiąca jedną z form szybkiej kolei miejskiej aglomeracji warszawskiej. Przystanek Michałowice znajduje się w odległości 11,1 km od dworca Warszawa Centralna.

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD), dawniej Elektryczna Kolej Dojazdowa lub Elektryczne Koleje Dojazdowe (EKD) – spółka wykonująca przewozy pasażerskie na linii kolei normalnotorowej na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki Radońska, z odgałęzieniem Podkowa Leśna – Milanówek Grudów.

27 września 2007 roku nastąpiło zamknięcie procesu prywatyzacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej WKD. Nowym właścicielem Spółki jest Konsorcjum Samorządowe, w skład którego weszli: Samorząd Województwa Mazowieckiego i sześć gmin leżących na trasie WKD. Spółka przewiduje m.in. odnowienie taboru kolejowego. Aby jednak wymienić cały tabor kolejowy i aby kolejki mogły kursować według obecnego rozkładu jazdy, należy zakupić aż 14 nowych składów kolejowych. Najprawdopodobniej nastąpi to w drugiej połowie 2009 roku.

Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.
ul. Batorego 23
05-825 Grodzisk Mazowiecki
tel.(22) 755-55-64
fax (22) 755-20-85
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
          Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
http://www.wkd.com.pl/

 

Historia WKD


W 1918 roku powstała spółka Siła i Światło, której wiodącym kapitałem był kapitał angielski. Spółka ta była inicjatorem, inwestorem i właścicielem EKD. Pierwszy pociąg wyjechał na linię 11 grudnia 1927 r. Była to pierwsza normalnotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa w Polsce.

Budowę linii rozpoczęto w Komorowie i poprowadzono ją w obu kierunkach, tj. w kierunku Warszawy i kierunku Grodziska Mazowieckiego. Pierwotny przebieg linii na terenie Warszawy różnił się od obecnego. Linia biegła bardziej oddalona od torów Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej i docierała aż do ulicy Marszałkowskiej. Istniał też odcinek pomiędzy stacją Warszawa Szczęśliwice EKD a Włochy EKD (znajdującej się przy przystanku PKP). W 1934 powstał odcinek pomiędzy stacją Grodzisk Mazowiecki Radońska i Grodzisk Mazowiecki EKD (również blisko stacji PKP), a w 1936 wybudowano odcinek łączący Podkowę Leśną z Milanówkiem.

Wskutek nasilającego się ruchu samochodowego zamknięto odcinki Milanówek – Milanówek Grudów, Grodzisk Mazowiecki WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska oraz Warszawa Włochy WKD – Warszawa Szczęśliwice WKD. W 1975 r. przeniesiono miejski odcinek linii w Warszawie w obecne położenie.

Po II wojnie światowej spółka Elektryczna Kolej Dojazdowa została upaństwowiona, a w 1951 r. zmieniono nazwę na Warszawską Kolej Dojazdową (przedwojenną nazwę określającą wąskotorowe kolejki dojazdowe w okolicy Warszawy). W 2001 r., z powodu podziału PKP na spółki, Warszawska Kolej Dojazdowa stała się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

27 września 2007 r. nastąpiło zamknięcie transakcji zbycia wszystkich należących do PKP S.A. udziałów spółki PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim na rzecz: Samorządu Województwa Mazowieckiego (73%), Gminy Pruszków (9%), Miasta Podkowa Leśna (4%), Gminy Milanówek (2,6%), Gminy Grodzisk Mazowiecki (4,9%), Miasta i Gminy Brwinów (4,9%) oraz Gminy Michałowice (1,6%).

Content: © Copyright 2018: Zarząd Osiedla Michałowice
Template: Joomla 3.0 templates. All rights reserved.